اسیدهای چرب امگا 3 و معکوس شدن خود ایمنی جزایر در موش ها

 5 آوریل 2017 - یک مطالعه ی جدید نشان داده است که مصرف مقادیر بالایی از اسیدهای چرب اشباع نشده ی امگا 3 یا PUFA ممکن است سیستم ایمنی بدن را از حمله به سلولهای بتا باز داشته و حتی این روند را معکوس کند.

پژوهشهای قبلی نشان داده اند که مصرف امگا 3 تغذیه ای که در ماهی های چرب  و روغنهای ماهی یافت می شود، با کاهش خطر ابتلا به بیماریهای خودایمنی جزایر در کودکان در معرض خطر ژنتیکی برای دیابت نوع 1 ، همراه است.

در این مطالعه، محققان دانشگاه فناوری گوانگدونگ در چین، به بررسی تاثیر سطوح بالاتری از اسیدهای چرب امگا 3، بر جلوگیری از پیشرفت بیماریهای خودایمنی جزایر به دیابت نوع 1 پرداختند.

آنها موش های جوان را با مقادیر بالایی از ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و اسید docosahexaenoic یا DHA به مدت 35 هفته تغذیه نمودند.

علاوه بر آن، آنها سطح اسیدهای چرب امگا 3 را در این موش ها از طریق یک تغییر ژنتیکی که در آن خود به خود مواد خاصی، مانند اسید چرب امگا 6 آراشیدونیک(AA)، به ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) تبدیل می گردد، افزایش دادند.

محققان این موش ها را با دو گروه دیگر از موشها مقایسه نمودند: موشهایی که با یک رژیم غذایی معمولی تغذیه شده بودند و موشهایی که با یک رژیم غذایی غنی شده با مقادیر بالایی از اسید آراشیدونیک یا AAتغذیه شدند.

با نگاهی به سطح قند خون غیرناشتای موش های گروه های مختلف، مشخص گردید که 80 درصد یا بیشتر از موشهایی که با تغذیه ی معمولی و یا با رژیم غذایی غنی از اسید چرب امگا 6 تغذیه شده بودند به سمت ابتلا به دیابت نوع 1 پیش رفتند. در مقابل، تنها 33 درصد از موشهایی که با رژیم غذایی غنی از EPA / DHA تغذیه شده بودند، به دیابت نوع 1 مبتلا شدند.

یکی دیگر از یافته های قابل توجه این تحقیق این بود که بروز انسولیت در موشهای گروه DHA و EPA  به طور قابل توجهی در مقایسه با موشهای گروه AA و یا رژیم غذایی معمولی کاهش یافته بود. Insulitis وضعیتی است که در آن نوعی از سلولهای ایمنی به نام لنفوسیتها به سلول های جزایر در پانکراس نفوذ می کنند. در این حالت تخریب سلول های بتا به دلیل ترشح مولکول های قدرتمند التهابی (سیتوکین) رخ می دهد، نتایج مطالعات نشان داده است که EPA و DHA می توانند از تخریب ناشی از ترشح این مولکولها جلوگیری نمایند.

موش های دریافت کننده ی EPA و DHA دارای سطوح پایین تری از گاما اینترفرون سیتوکین ، IL-6 و TNF آلفا هستند، در حالی که این سیتوکینها در موشهای تغذیه شده با رژیم غذایی غنی از AA، افزایش یافته است.

محققان معتقدند که به انجام آزمایشات بیشتری بر روی انسان نیاز دارند، اما مصرف دوز بالایی از مکمل امگا 3 به حفظ تعادل سیستم ایمنی و  حفظ عملکرد سلولهای جزایر در دیابت نوع 1 کمک می کند.

منبع:

http://www.diabetes.co.uk/news/2017/apr/omega-3-fatty-acids-shown-to-reverse-islet-autoimmunity-in-mice-96864279.html